piątek, 23 września 2011

Koniec szukania po omacku w Małopolsce?


Już niebawem zaplanowanie wycieczki, urlopu czy weekendu w Małopolsce ma stać się znacznie łatwiejsze, niż do tej pory. Na przełomie września i października uruchomiony zostanie Małopolski System Informacji Turystycznej, składający się z sieci 34 punktów informacji turystycznej rozsianych po całym regionie, objętych zintegrowanym systemem informatycznym. Partnerami projektu jest 27 gmin i powiatów z terenu Małopolski.




Przedsięwzięcie powstało przede wszystkim z myślą o turystach, dla których zaplanowanie wycieczki, weekendu czy urlopu w Małopolsce dzięki systemowi informacji powinno stać się łatwiejsze niż do tej pory. Marszałek województwa małopolskiego Marek Sowa zapewnia, że:


- Turysta bez trudu będzie mógł w jednym miejscu zdobyć potrzebne mu informacje np. o godzinach otwarcia muzeów, cenach biletów, dostępnych noclegach czy miejscach, gdzie można dobrze zjeść.


- Każdy turysta dostanie pełny pakiet informacji. Samodzielnie nie będzie musiał niczego sprawdzać ani szukać.


Zdaniem wielu do tej pory brakowało jednej, spójnej platformy, która umożliwiałaby udzielanie takich informacji.




Niedługo o dogodnościach tego zintegrowanego systemu będą mogli przekonać się turyści odwiedzający najważniejsze miejscowości turystyczne Małopolski, w tym Kraków, Myślenice, Tarnów, Wadowice, Oświęcim, Zakopane, Rabkę Zdrój, Nowy Sącz i Krynicę Zdrój. Nie obyło się oczywiście bez serii szkoleń wprowadzających pracowników unowocześnionych placówek w tajniki nowego systemu – ich pracownicy przeszli szkolenia z zakresu profesjonalnej obsługi turysty.


Punkty informacji turystycznej zostaną połączone systemem informatycznym służącym do gromadzenia, przetwarzania i udostępniania danych - projekt MSIT składa się z 2 warstw połączonych systemem zarządzania:
1.warstwy analogowej (tzw. informacja tradycyjna), na którą składają się:
• sieć jednostek świadczących usługi informacji turystycznej
• system kategoryzacji oraz wizualizacji
• zintegrowany system oznakowania atrakcji i obszarów atrakcyjnych turystycznie
• manual obsługi turysty
2. warstwy cyfrowej:
• zintegrowany system informatyczny do obsługi MSIT
• regionalny portal turystyczny
• sieć całodobowych infokiosków


Na potrzeby realizacji projektu MSIT województwo małopolskie podzielono na 6 subregionów: krakowski, tarnowski, wadowicki, oświęcimski, tatrzański i beskidzki.




Główne założenie projektu MSIT to podniesienie konkurencyjności turystycznej regionu. W projekcie jest mowa o następujących korzyściach:
• wysoka jakość usług i stopnia satysfakcji turystów,
• dostarczenie kompleksowej i rzetelnej informacji jako elementu aktywnej polityki marketingowej i promocyjnej regionu,
• dostosowanie informacji turystycznej do europejskich standardów oraz ujednolicenie standardu IT w całym województwie,
• wzrost liczby osób korzystających z usług informacji turystycznej,
• zwiększenie stopnia dostępności informacji turystycznej, również dla osób niepełnosprawnych,
• zwiększenie stopnia wykorzystania atrakcyjności turystycznej województwa w sposób zrównoważony.


MSIT kładzie nacisk na spójny system wizualny, dotyczący nie tylko zasady używania logo MSIT, oznakowania zewnętrznego jednostek IT oraz oznakowania turystycznego regionu ale również wyposażenia placówek, a nawet ubioru pracowników. Zgodnie ze standardami wszystkie jednostki Informacji turystycznej funkcjonujące w ramach MSIT będą miały podobną aranżację wnętrz stanowiąc rozpoznawalny element marki MSIT.




Na pewno ciekawą nowością stanie się 4-gwiazdkowy system certyfikacji punktów informacji turystycznej. Ocenie będzie podlegał zakres usług dostępnych w punkcie oraz jakość obsługi turystów. Certyfikat jakości ważny będzie przez 1 rok.




W ramach projektu zostanie postawionych 69 tablic informacyjnych przy głównych atrakcjach turystycznych,166 turystycznych znaków drogowych przy drogach wojewódzkich i powiatowych oraz 18 tablic informacyjnych przy drogach krajowych.






W każdym punkcie Informacji Turystycznej dostępne mają być nieodpłatnie, różnorodne wydawnictwa w 7 wersjach językowych promujące ofertę turystyczną Małopolski w tym szczegółowe mapy turystyczne województwa.


18 tytułów wydawniczych
1. „Małopolska, Kraków katalog atrakcji turystycznych”- 7 wersji językowych (PL, EN, DE, ES, IT, FR, ROS)
2. „Małopolska, Trasa UNESCO” - 7 wersji językowych (PL, EN, DE, ES, IT, FR, ROS)
3. „Małopolska, Szlak Architektury Drewnianej” - 6 wersji językowych (PL, EN, DE, ES, IT, FR)
4. „Małopolska, Tradycje i zwyczaje” - 6 wersji językowych (PL, EN, DE, ES, IT, FR)
5. „Małopolska, Parki narodowe i krajobrazowe, rezerwaty przyrody” - 6 wersji językowych (PL, EN, DE, ES, IT, FR)
6. „Małopolska, Dla zdrowia i urody” - 6 wersji językowych (PL, EN, DE, ES, IT, FR)
7. „Małopolska, Aktywnie latem” – wydawnictwo dwujęzyczne polsko/angielskie
8. „Małopolska, Aktywnie zimą” – wydawnictwo trójjęzyczne polsko/angielsko/rosyjskie
9. „Małopolska, Radość wody” - 3 wersje językowe (PL, EN, ROS)
10.„Małopolska, Zamki wiecznie żywe” - 2 wersje językowe (PL, EN)
11.„Małopolska, Sanktuaria oraz miejsca kultu religijnego” – 4 wersje językowe (PL, EN, IT, ES)
12.„Małopolska, City Break” - 2 wersje językowe (PL, EN)
13.„Małopolska, Agroturystyka” - 3 wersje językowe (PL, EN, DE)
14.„Małopolska, Na weekend” - 7 wersji językowych, (PL, EN, DE, ES, IT, FR, ROS)
15.„Małopolska, Dla dzieci” - 2 wersje językowe (PL, EN)
16.„Małopolska, Muzea” - 2 wersje językowe (PL, EN)
17.„Małopolska, Kalendarium imprez” - wydawnictwo dwujęzyczne polsko/angielskie
18. „Małopolski System Informacji Turystycznej” - 2 wersje językowe (PL, EN)






W końcu pomyślano też o niepełnosprawnych. Niestety nie wszędzie, ale przynajmniej w największych jednostkach MSIT, czyli w Krakowie, Tarnowie i Nowych Sączu powstaną stanowiska dla osób niepełnosprawnych wyposażone w specjalistyczny sprzęt, dzięki któremu osoby niepełnosprawne mogą samodzielnie przeglądać lub pobierać interesujące ich materiały np. w postaci wydruków lub nagrań MP3.


Według projektu „we wszystkich jednostkach IT dostępne są wydawnictwa dla osób niewidomych i słabo widzących. Przygotowano unikatowe materiały w alfabecie brajla oraz płyty CD, na których znajdują się pocztówki głosowe, ze specjalnymi nagraniami o charakterze binauralnym, dającymi iluzję bycia i poruszania się w nagrywanej przestrzeni. Dla osób słabo widzących powstał „Katalog Największych Atrakcji Turystycznych Małopolski” w druku powiększonym.Jest to pierwszy tego typu projekt na skalę europejską, który umożliwi osobom niewidomym i słabo widzącym, poznawanie przestrzeni oraz największych atrakcji turystycznych Małopolski.”


Kampania promocyjna będzie trwała miesiąc – od 15 października do 15 listopada.




Wartość projektu wynosi ponad 19 mln zł, z czego ponad 14 mln zł to unijne dofinansowanie w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.


źródła:
http://www.naprzyklad.malopolska.pl/turystyka/20-maopolski-system-informacji-turystycznej
http://www.malopolskie.pl/Turystyka/MSIT/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz